Navigation close button

Făina albă sau făina integrală?

Mulți dintre noi suntem obișnuiți să credem că pentru coacere și unele feluri de preparate, nimic altceva decât făina albă nu există. E o greșeală.

Să analizăm două aspecte de ce-ar fi bine să o evităm:

1. Calorii goale și foame

Făina albă rafinată are un indice glicemic 85. Pe scala a ceea ce numim ”nivel de creștere a zahărului în sânge” e mult prea mare. Va fi digerată și absorbită destul de repede, forțând eliberarea de insulină pentru a aduce zahărul la un nivel optim, ceea ce va determina în scurt timp hipoglicemie (nivel scăzut al zahărului în sânge) și ca rezultat – creșterea poftei de mâncare.

Cu siguranță produsul obținut din acest tip de făină este moale și pufos, însă pentru sănătatea noastră nu e de bine!

Să nu uităm și de aportul caloric imens în dieta zilnică, pentru cei ce se îngrijesc de greutatea corporală optimă.

2. Lipsa de nutrienți

Bobul de grâu este format din cuticulă (coajă), din endosperm (miezul alb) și germene (partea mică din interior care prin germinare va duce la noua plantă). Din cele trei părți enumerate, în industria alimentară, de cele mai multe ori procesul de măcinare este orientat spre obținerea făinii albe rafinate. Aceasta este constituită doar din endosperm – 100% amidon, o polizaharidă de calitate joasă ce îngreunează procesul de digestie. Adevăratele fibre sunt conținute în coajă și germeni, care în procesul de cernere sunt îndepărtate.

Făina integrală însă, este obținută prin măcinarea întregului bob de grâu cu păstrarea tuturor nutrienților.

3 lucruri pentru care încurajez făina integrală într-o alimentație echilibrată:

Valorile net superioare ale vitaminelor și mineralelor

Diferențele din tabelul de mai jos sunt cele mai convingătoare.

Indice glicemic moderat = SAȚIETATE

Prezența fibrelor în pâinea coaptă din făină integrală, a covrigilor sau altor produse slab îndulcite sau sărate, ne determină să fim chibzuiți și să ne știm măsura. Vom consuma cantitatea minim necesară organismului, astfel încât să nu facem excese sau crea vreun disconfort digestiv.

Nu este dificil

Dacă nu ați folosit vreodată făina integrală, să știți că nu există lucruri complicate în acest sens. Atât pâinea, cât și clătitele, brioșele, checurile sau alte prăjituri sunt delicioase și arată la fel de bine. Puteți trece imediat sau e acceptabilă și trecerea treptată (50/50 făina albă și făină integrală), dacă considerați de cuviință (de ex. în cazul copiilor poate exista frica de necunoscut sau prezența unor culori mai întunecate).

Să nu uităm că pe timpuri, cei mai sănătoși erau oamenii săraci, pentru că  erau privilegiați să consume produse integrale crescute chiar de ei.

A sosit timpul să revenim la autentic, la lucrurile pe care le-au abordat străbunii noștri ce aveau o sănătate de fier.

Utilizez, încurajez și mereu voi recomanda făina integrală!  

Dacă v-a plăcut acest articol și doriți să testați făina integrală obținută prin măcinare la moară de piatră în brutăria Dorin Mereuță, găsiți asortimentul aici.

Despre Victoria și activitatea ei găsiți mai multe detalii pe pagina ei personală aici.